מהו ה"כאב" של יזם בתחום בתי הקפה בתהליך ההקמה? שאלות ותשובות עם אלונה מסטודיו 180.
אלונה , סטודיו 180: אני מבינה – זה לגמרי הלחץ הכי גדול! בתהליך העבודה שלי, אחרי 18 שנות ניסיון בתחום, אני תמיד מוצאת את הדרך להתאים את החלום לתקציב – בלי לוותר על הייחוד והאיכות. אני עובדת עם ספקים שמבינים פרויקטים של בתי קפה, ויודעת איפה אפשר לחסוך בלי להתפשר על התחושה והחוויה העיצובית.
מיקום ותנועה רגלית
הצלחת בית הקפה תלויה במיקום – אבל מיקומים מרכזיים מלווים בדמי שכירות גבוהים ותחרות עזה. הכאב האמיתי הוא החשש: האם המקום שבחרנו יביא לקוחות בעקביות – גם בשעות חלשות?
אלונה, סטודיו 180: “בחירת מיקום היא לא רק מפה – זה להבין את הזרימה של אנשים, את הקצב של הרחוב. אני אוהבת לשבת איתך שם, בשטח – להרגיש את הדופק, לראות מתי השמש נכנסת. יחד, נמצא את הדרך להפוך את המקום למקום שחי – לא רק קיים.”
בידול בעולם רווי בתי קפה
כיום, כל פינה מציעה אספרסו מושלם ואווירה “אינסטגרמית”. השאלה האמיתית: מה יגרום ללקוח לבחור דווקא בך? יזמים מחפשים דרך להפוך את החזון שלהם לחוויה שלא דומה לאחרות.
אלונה: “האמת? זה החלק שהכי מרגש אותי! לכל בית קפה יש סיפור אחר – וזה בדיוק מה שאני מחפשת איתך. לא עוד 'קפה יפה', אלא מקום שמרגיש שלך: עם אלמנט קטן מפתיע, עם אווירה שמדברת. אני שואלת אותך שאלות עמוקות, כדי למצוא את הניצוץ המיוחד שלך.”
יצירת חוויית מותג שלמה
בית קפה מצליח הוא לא רק קפה – אלא חוויה מלאה: עיצוב, אווירה, זהות מותגית. הכאב כאן? איך לרקום הכל יחד לסיפור מרתק – כשאתה יזם ולא מעצב.
אלונה: “זו השאלה שאני מתעסקת בה כל פרויקט מחדש: איך הקפה, עיצוב בית הקפה, התכנון התאורה והצוות מספרים את אותו הסיפור. אצלי, כל פינה נבחנת לא רק כפרט – אלא כחלק ממנגינה. אתה תרגיש שהמרחב 'עובד בשבילך' – והוא באמת יעשה את זה.”
רגולציה ורישוי
תהליך ההקמה רצוף בירוקרטיה: רישיונות עסק, אישורי בטיחות, היתרי בניה. כל עיכוב הוא הוצאה נוספת – ואתגר נפשי גדול עבור יזם חדש.
אלונה: “אה, זה באמת כאב ראש. אבל אל תדאג – אני מכירה את כל הדרישות, ועובדת כבר שנים עם המובילים בתחום הרישוי אמנם אני פיזית לא הולכת לעיריה ומתעסקת ברישוי יודעת איך לדבר עם הרשויות ואיפה אפשר לפשט את התהליכים. אני כאן כדי לקחת ממך את המעמסה הזו – ולהכיר לך אנשים שמתמחים בתחום ,שתשקיע במה שאתה אוהב: הקפה, האווירה, והלקוחות שלך.”
בניית קהל נאמן
גם כשהמקום יפה, עדיין צריך להביא לקוחות – ולגרום להם לחזור. זה דורש שיווק חכם, חיבור אמיתי לקהילה ויכולת לספר סיפור.
אלונה: “אתה צודק – היופי הוא רק ההתחלה. יחד, ניצור חוויה שגורמת לאנשים לא רק להיכנס – אלא גם להישאר. אני רואה את עצמי לא רק כאדריכלית פנים, אלא כשותפה: להבין איך המרחב יכול לספר סיפור שמתחבר אליהם, לעורר סקרנות, ולגרום להם לחזור.”
בסוף היום…
“הבית קפה שלך הוא החלום שלך – ואני כאן כדי להפוך אותו למציאות. בקלילות, בהקשבה, ובאהבה גדולה לעולם הזה של בתי הקפה שאותו אני חיה ונושמת ב18 שנה האחרונות כשותפה בסטודיו 180.